2009. január 28., szerda

Nem Kiskovács, hanem Kisromán

Szóval ha távirati stílusban lennék kénytelen beszámolni, azt mondanám:
2009. Január 26-án este 9:20-kor Románné Kovács Annamária egészséges fiúgyermeknek adott életet, aki keresztségben a Vendel nevet fogja kapni. A gyermek 3 kiló és 50 cm-esen született meg, és a Richter-Mansfeld skálán 10 pontot kapott (ez a babák életképességét hivatott mérni).
A fenti képen a boldog kismama idegesen figyeli Andreát, hogy vajon leejti-E a kis csöppséget vagy sem. Vendel ezt követően mintegy 30 percet aludt nagynénje karjaiban, amik ettől elfáradtak.

VENDEL- német eredetű név, jelentése: a vandálok népéhez tartozó. Ősi magyar pásztornév.

A jószágtartó gazdák, a pásztorok, elsősorban a juhászok védőszentjükként tisztelték. A Vendel-kultusz nyomait Nyugat- és Közép-Európában is megtaláljuk; ezek általában marhavész elleni védekezésre, az őszi beterelésre, a pásztorszegődtetésekre utalnak.

A név leghíresebb viselője:

SZENT VENDEL remete

Október 20.*Skócia, 554 körül(?). +Tholev, 617. (?)

Vendel, akit Wendalin, Wandalin és Windilin néven is neveznek legendái, ír-skót nemzetségből származott. Élete a Szent Patrik utáni időre esik, amikor a pogányság még éreztette hatását, és még nem indult el a Szent Bonifáchoz és köréhez kapcsolódó misszió a kontinens felé.
A legendák szerint, melyek 1417 után keletkeztek ugyan, de történeti hitelességük aligha vonható kétségbe, Vendel királyfi a mi fogalmaink szerint egy törzs vezérének a fia volt. Korán jelét adta a jámborságnak és a keresztény műveltség, sőt a papság iránti vonzódásának, amit atyja nem jó szemmel nézett. Épp azért, hogy elvonja a tanulástól, nyájainak őrzését bízta rá. De mint annyiszor, amikor valakit szolgai munkára kényszerítenek, hogy elvonják Istentől, Vendellel is az ellenkezője történt annak, amit atyja akart: a juhok legeltetése közben, a mezők csendjében megérlelődött szívében a remeteség, az Istenben elmerült szemlélődés utáni vágy. El is határozta, hogy amint lehet, remete lesz, de előbb elzarándokol a Szentföldre és Rómába. Talált magához hasonló hat ifjút, akikkel útnak is indult.
Rómába meg is érkezett a kis zarándokcsoport, a szentföldi útról azonban le kellett mondaniuk. Háborús hírek jöttek: perzsák és arabok támadásai érték a Szentföldet, s végül nem sokkal később, 614-ben el is pusztítottak minden zarándokhelyet. Vendel társaival együtt elindult hazafelé. A remeteség iránti vágy azonban oly erőssé nőtt a szívében, hogy Trier közelében, a várostól fél nap járóföldnyire megtelepedtek az erdőben. Kunyhót építettek maguknak és szigorú böjtölés és imádság közben megkezdték a pusztai remeték életét. Olykor azonban koldulniok kellett. Egy ilyen alkalommal Vendelt megszidta egy gazda: ahelyett, hogy tétlenkedve koldul, inkább dolgozna és ő segítene másokon. Ez Vendelt arra késztette, hogy elszegődjön a gazdához, aki előbb a disznóit, majd a marháit, végül a juhait bízta az őrzésére.
Legendája elmondja, hogy Vendel mindig a legjobb legelőt kereste a juhoknak, és fáradságot nem kímélve járta nyájával a dombokat, szíve pedig szüntelenül remetecellája után vágyott. Ez a vágya oly kedves volt Isten előtt, hogy angyalok jöttek, és nyájával együtt fölemelték és elvitték a cellájához. Csakhogy a cella közelében nem volt víz a juhoknak. Vendel ekkor felfohászkodott, majd a földbe szúrta pásztorbotját, és mindjárt bő forrás fakadt a földből. Gazdája éppen arra lovagolt és kemény szavakkal kérte számon Vendeltől, miért vitte oly messzire a jószágot. Vendel megígérte, hogy a kellő időben nyájával együtt otthon lesz. Amikor a gazda -- vágtában hajtva lovát -- hazaért, megdöbbenve látta, hogy Vendel már várja, a juhok pedig mind az akolban vannak.
E csodák láttára gazdája elbocsátotta: belátta, hogy nem munkakerülő naplopás a remeteélet. Vendel visszatért, de nem sokáig maradt egyedül. A körülötte letelepedett remeték annyira tisztelték, hogy elöljárójukká választották. Az egyik legenda szerint még Vendel életében közösséget alkottak, kolostort építettek és a bencés regula szerint élő közösség apátjává választották Vendelt, aki így halt meg 617-ben.
Azon a helyen temették el, ahol a remetekunyhója állt. Tisztelete a sírja körül azonnal megkezdődött, -- s hamarosan kápolnát emeltek, mely a csodák következtében zarándokhellyé vált. Vendel csodái főleg a járványos betegségek áldozatain mutatkoztak, illetve azok tapasztalták jóságos közbenjárását, akik állataik bajaiban hívták segítségül. Így telt el hét évszázad. A nagy térítések szentjei mellett szélesebb körben nem terjedt el az egyszerű pásztor-remete-apát tisztelete. Trier azonban rendkívüli módon tapasztalta égi segítségét: 1320-ban pestis ütötte fel a fejét a városban, de Szent Vendel segítségül hívása után hirtelen megszűnt a járvány. Hálából Balduin herceg templomot építtetett, melyet 1360 pünkösdjén szenteltek fel, és átvitték Vendel ereklyéit a kápolnából az új templomba. 1506-ban márvány szarkofágot készítettek, s mindaddig, amíg a tholeyi kolostor állt, ünnepi körmenettel emlékeztek az ereklyék átviteléről. Később, amikor hitetlenül hallgatták a Vendel-legendákat, ismételten felnyitották a sírt, hogy újabb és újabb nemzedékek bizonyosodhassanak meg az ereklyék hitelességéről.
A Római Kalendáriumba ugyan nem került be Vendel ünnepe, de Európa- szerte több mint 1500 templomot ajánlottak az ő oltalmába, s ezek közül kb. 160 zarándokhely. A német nyelvterületen Hollandiától Tirolig hagyományos tiszteletét a német telepesek magukkal hozták Kelet- Európába, így hazánkba is.

Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta. Ne nekem gratuláljatok, hanem nővéremnek és sógoromnak hogy ilyen szép gyereket sikerült összehozniuk. Szombaton majd iszunk az egészségére, remélem!
P

40 megjegyzés:

Dzsonasz írta...

ez nagyon tanulságos mese volt, gondolom a kis jövevény eme legenda végett kapta nevét.
csabikám szokatlanul sok a hozzászólás, csak nem unatkozol az IM-ben?
kár hogy nálunk nem működik a jójáték, mert sakkozhatnánk, billiárd, vagy ilyesmi.
Peti mindenesetre gratuálok a nővéredéknek.

Hermann írta...

Le van már fixálva a hétvége? Mármint hogy szombat vagy péntek?
Részemről a pénteket preferálnám, főleg úgy hogy vasárnap déltől lesz meccs!

Peti eddigi életem során csak egyszer-kétszer találkoztam a Vendel névvel végre valahára pozitív környezetben :)

Lacás írta...

Gratulálok én is nővérednek,ne meg neked is Peti,hisz nagybácsi lettél:)Gondolom most minden a kicsi körül forog,dehát ez így is van rendjén.Ha szerencséjük van nővéredéknek olyan jó gyerek lesz,mint én voltam annak idején,hisz alig sírtam.(Mindig csak nevettem:))
Grat.mégegyszer!

Majd valamelyik nap próbálok asztalt foglalni a Tboyba.Szerintem szombaton menjünk.

bajigál írta...

Gratula a családnak Pít!
Szombatra szavaznék én is, pénteken 5kor még Pesten toljuk a melót, elég necces lenne hazaérni meg inni is.

Andrea írta...

Sziasztok kedves barátaink!
Tudom, h én vagyok a blog egyetlen női kommentelője, de most pont ezért, léccccci figyeljetek egy kicsit, és válaszoljatok is :)
Szóval, a mindenkinek feltevésre kerülő kérdésem/felvetésem a következő:
2009 február 14-én szombaton lesz egy nagy bál az Ász Rendezvényházban (ahol Noreszék esküvője volt:), és ez Jegyesbál néven "fut", de természetesen nem csak jegyeseknek. (ezt ki is hangsúlyozták:) Lesz kaja, meg élőzene, meg meglepetés prg (aminek lehet, h akár én is részese leszek, de ez még titkos;), és szeretnénk megkérdezni benneteket, h lenne-e kedvetek velünk bálozni egyet. Mi mindenképp megyünk, és olyan jó lenne, ha ti is jönnétek, mint régen egy-egy gólyabál, stb... Ami az anyagiakat illeti, fejenként 6500 HUF a belépő, amiben van kaja, zene, prg-ok, stb. 10 fős asztalok lesznek, és én intézném a jegyeket is, csak szóljatok, h kik jönnének :)
Köszi-köszi
Puszi-puszi
Andi

Petya írta...

Én megyek!! Nekem vehetsz jegyet!

Névtelen írta...

gratula a kis jovevenyhez (P-nek es Andinak is, hiszen keresztszulok lettek). viszont egy pillanatra en azt hittem, hogy P fekszik ott az agyon...., bar a szules meg tole is varatlan esemeny volna :p

bajigál írta...

Szia Andi!

Nekem tetszik az ötlet, ha jön még pár pár (vagy páratlan), tuti megyek én is!
Már várom a most szombatot is!
Na indulok hazafelé, elég volt mára...
Üdv mindenkinek! Menjünk minél többen!

csabinnyó írta...

Ákos: biztos azért hitted, h Peti van ott az ágyon, mert a nővére ugyanúgy néz ki, mint Peti, csak hosszú hajjal :)) (bocs Peti, ezt nem hagyhattam ki:P)
mindenesetre én is szeretnék gratulálni a Román és a Kovács családnak, és Andinak is, h nem ejtette le a pöttömöt :)
ja és Ákos én nem lennék abban biztos, h Petiék keresztszülők lesznek :)
Andi: a bál jó ötletnek tűnik, még ha majdnem annyiba is kerül, mint egy kombinált havi bérlet. Jövő hétre megbeszéljük, ha nem késő.

-E

Pitti írta...

Szia Andi a blog egyetlen női kommentelője!
Én benne vagyok a bálozásban, Lacit meg szerintem kérdezni se kell, hiszen köztudott, hogy ő a csapat bálembere (a bálványa szót túlzásnak gondolnám, bocs Laci).
Kérdésem csak az lenne, hogy ha megyek mint egy szál legény akkor lesznek egy szál leánykák is akikre lehet kacsintgatni?
Bocsánat a mostanában beszűkült gondolkodásmódomért. :-)

Frank Klopas írta...

Héloá!

Ha valaki azt mondja milyen jó, hogy eggyel több román van, nem is tudom mit mondok.., de ehhez a Románhoz gratulálok az egész családnak! :)

No, a hétvégéről. Sajnos önös érdekekből kiindulva én is a péntekre szavaznék (bocs pestiek)! Meg én most buliznék is egyet rendesen, aztán vasárnap meccsünk van.

Az Andi féle bál jó ötlet, majd konzultálok az asszonkával!

Csaba a Nagy

Petya írta...

Sziasztok Gyerekek!

Keresztszülők nem biztos hogy leszünk, de nem is ez a lényeg. Az sok felelősséggel jár, mi meg még kicsit vagyunk az ilyesmihez.
A hétvégén meglátogat minket az a lány, akivel Dániában voltunk (Zita), úgyhogy MO Lacásnak biztos lesznek majd témái vele. (Mondjuk Laci tipikusan az az ember, aki összekever valakit egy buliban, azt hiszi, hogy ismeri, aztán fél óra "beszélgetés" után derül ki, hogy nem is ismerik egymást, csak Laci azt hitte, de azt a fél órát kedélyesen eldumálgatták :)
Ja, A bál jó ötlet, K drága, de azért dolgozunk olyan keményen, hogy néha rosszalkodjunk egy kicsit, és én ezt elég komoly rosszalkodásnak gondolom.
Pisti, csajok lesznek, hisz csajok mindenütt vannak. De mikor a múltkor ott voltak a jobbnál jobb csajok a tbojban, akkor sem csináltál semmit, csak mondtad, hogy ezt kéne, meg azt kéne..
Na megyek dolgozni. Imi, mondták már neked hogy az este 6 óra utáni munka káros az egészségre?
P

Petya írta...

Sziasztok Gyerekek!

Keresztszülők nem biztos hogy leszünk, de nem is ez a lényeg. Az sok felelősséggel jár, mi meg még kicsit vagyunk az ilyesmihez.
A hétvégén meglátogat minket az a lány, akivel Dániában voltunk (Zita), úgyhogy MO Lacásnak biztos lesznek majd témái vele. (Mondjuk Laci tipikusan az az ember, aki összekever valakit egy buliban, azt hiszi, hogy ismeri, aztán fél óra "beszélgetés" után derül ki, hogy nem is ismerik egymást, csak Laci azt hitte, de azt a fél órát kedélyesen eldumálgatták :)
Ja, A bál jó ötlet, K drága, de azért dolgozunk olyan keményen, hogy néha rosszalkodjunk egy kicsit, és én ezt elég komoly rosszalkodásnak gondolom.
Pisti, csajok lesznek, hisz csajok mindenütt vannak. De mikor a múltkor ott voltak a jobbnál jobb csajok a tbojban, akkor sem csináltál semmit, csak mondtad, hogy ezt kéne, meg azt kéne..
Na megyek dolgozni. Imi, mondták már neked hogy az este 6 óra utáni munka káros az egészségre?
P

Petya írta...

Gondoltam olyan lassú a felfogásotok, hogy inkább kétszer küldöm el. :)
Bocs..

Lacás írta...

A bál nekem biztosan nem jó. Meló sajnos még nincs,így nem tudom miből finanszírozni.
Én nekem jó lenne a péntek is,szombat is,de ha nem iszunk sokat szerintem a szombati is nyugodtan bevállalható.(ezt most a csapattagoknak)Csak el kellene dönteni,mert valszeg holnap foglalnék asztalt.

Andrea írta...

Szia-mia mindenki!
A bállal kapcs.ban elég ha jövő hét elejére megmondjátok, akkor veszem meg a jegyeket :) Sajna tényleg nem olcsó, de ez van :(
Akkor aki tuti jönne, az jelezzen, meg majd hétvégén úgyis talizunk :)
Ja, akkor most szombat vagy péntek??? Vagy ez csak nekem nem világos? :D
Pusz
U.I.: Pisti, szerintem lesznek egyedülálló lányok a bálban, de ha mégsem, akkor én táncolok veled is! Peti is beleegyezik szerintem ;)

Dzsonasz írta...

ebből már ígyse úgyse jövünk ki jól, mert akár egyik akár másik nap lesz húzni fogja vki a száját(ez a jobbik eset), vagy nem megy (ez a rosszabbik).
a bálba mi tutira nem tudunk menni egyéb elfoglaltság miatt, sajnálom, biztos fasza lesz.
Nos akkor ki fogja kimondani, hogy mi legyen? Nem muszály durvulni a focisoknak, ha szombaton lesz, ha csak ez az akadály. Mi szombaton Lillával mindenképp elmegyünk vhova, ezt garantálni tudom (úgyh. effelől nyugodtan foglalj mózsa szombatra a t-boyba, ha meg esetleg itt úgy dönt a banda, hogy pénteken akar önteni, akkor oda sztem vagy nem, vagy csak később és akkor is kocsival 1-2 órára tudnánk elnézni, fáradtságra hivatkozva (közben meg nem is akarok veletek találkozni :) )
szóval mondom, hogy ez már mindenképpen szopóálarc lesz, hogy dyegot idézzem.
ja amúgy hihetetlen milyen sok bejegyzés születik, fantázia, fantázia

bajigál írta...

Szerintem Laci, foglald le mindkét napra, de komolyan. Ha más nem, aki bírja, jön kétszer, és nem durvul (kétszer). A péntek a melósoknak szarabb, nem olyan tuti munka után piálni, pláne ha Büdipestről jön haza az ember.

Lacás írta...

Rendben!Holnap arramegyek és szombatra a hátsó részt lefoglalom.Most derült ki,hogy nekem is csak a szombat jó!
Így bármi is lesz pénteken,arra nem tudok menni.
Aki tud jönni:szombat,7,Tboy.

Dzsonasz írta...

e z a beszéd
csak nem csajozol, móc?

Petya írta...

Laci pénteken romantikázik..

Csak MO nehogy azt mondd, miután kiderül, hogy ő "csak" aludni akar, hogy akkor te inkább kimész és még megnézed a teniszmeccsnek a végét az Eurosporton..

Névtelen írta...

haho!

en mennek a tboy nevezetu helyre szombaton, csak valaki mondja el, hogy merre is van :p

Lacás írta...

"piac u. a miklós u. és az állomás között,kb a vásáry u. villamosmegállónál,mkb bank mellett,szóval még az éjjelnappali után az állomás felé." Annyira tetszett ez a helymeghatározás,hogy muszály volt idézni.
Szombat 7-re van asztal,aki tud jöjjön!
Üdv.

Nagyzee írta...

Üdv mindenkinek, én is lenézek holnap, ha nem gond.:)

Névtelen írta...

Peti: en kivancsisagbol rakerestem a Richter-Mansfeld skála kifejezesre es azon belul pedig a 10-es ertekre, amire a wiki a kovetkezot hozta (9,9 van es nagyobb, mint tiz, ezert vettem a nagyobb, mint tizes erteket) >10 globális katasztrófa. a te novered gyermeke meg tenyleg okozhat meglepetest a csaladnak :) bar mindenhol csak a sima richter skalara hivatkoznak :p

Lacás írta...

Nem hiszem el! Ezt tényleg nem hiszem el! Nagyzé jelentkezett!Saját magától!!!!Zoli,nem fogtak fegyvert a fejedhez?
Örülök,hogy jössz holnap!

Petya írta...

Hát ilyen ez a Nagyzé Amikor nincs baj, megbújik, mint egy pocok, de amikor baj van (gazdasági világválság) akkor jelentkezik! A lényeg, hogy bajban számíthatunk rá, nemigaz?

csabinnyó írta...

ma hánykor?

szia Z! :)

Lacás írta...

7kor.
Számomra még mindig egy csoda,hogy a mi Nagyzénk ránk pocsékolt legalább egy percet és írt a blogra.:)

Nagyzee írta...

De már megbántam.:)

Petya írta...

Lehet Zé hogy mi is megfogjuk bánni, hogy elolvastad és jössz.. :)

Névtelen írta...

hat en ledoltem "kicsit" pihenni tegnap, mire felkeltem hajnal 1 ora volt :s volt vmi specko dolog, amirol lemaradtam (remelem nem) ??

balu írta...

Kissé régen szóltam már hozzá, így némi pótlás a korábbiakhoz: Peti: BSZK, és gratulálok a Nővéredéknek!

Jó lenne már újra otthon haverfocin lenni. Bár az itteninek is megvan a hangulata. Múltkor fociztam munkatársakkal, kereken 10en voltunk, és a végén valaki megállapította, hogy mindenki más országból jött :)

Nagyzé :D

Dzsonasz írta...

szombat megint elég gyilkosra sikerült és erre csak most jövök rá hétfő reggel, mert kicsit nyomott vagyok, hogy mit ne mondjak...
jó sokan voltunk megint, fain volt.
loptam egy kesztyűt a t-boyból, így ha vkinek hiányzik és meg is tudja mondani, hogy milyen akkor esetleg visszaszolgáltatom :)
Mózsa, kérd ki a marketinges lapomat! Lilla mondta nekem tegnap, hogy "milyen közvetlen fiú ez a mózsa" :)
na jó hetet mindenkinek, aztán a "csúszóknak" meg jó csúszást a hétvégére, bár az még elég messze van sajnos.

Lacás írta...

Max. 2 hétben egy csúszás szerintem elég,mert már tényleg nem vagyunk annyira fiatalok.
Én is nyomott vagyok még...
A pályán elég fáradtkásan mozogtam,nem is ment a játék.
Gombi:neked is nagyon örülünk,hogy jössz nyaralni,ugye János?:)

Dzsonasz írta...

Ja tényleg, ha még nem mondtam volna, szerintem király nagyon hogy jön gombi is, mert pl. amikor volt a közghétvégén az is nagyon jó volt. Egy szó mint száz, én nagyon örülök hogy jön. És örülnék annak is, ha ő is becsatlakozna a blog kommentelésébe pl.
ja, ma megint szopóálarc, mert aki jött volna angliából oktatni törölték a gépét HAVAZÁS miatt... mik vannak?

Lacás írta...

Állítólag Spanyol-és Olaszországban is ítéletidő van,havazik mint állat.
Voltam ma az Avivánál,de úgy érzem nem ott fogok dolgozni.Pontosítva nem ott akarok dolgozni,igazából csak kiváncsiságból mentem el.
A kidobó csávó elég marha volt a Tboynál,legalábbis Petivel erre jutottunk.Peti,pedig sokra tartottad őt...Rossz csalódni az emberekben:)Lackót amúgy ilyennek képzeltem,remélem Dániában jól megy majd neki.
Nóbi hívott tegnap,üdvözli azokat akivel nem tudott beszélni.A bálról is kérdezett,tényleg arra hányan mentek??

Petya írta...

Szasztok Skaccok!

Szerintem a kidobós dolog nem volt nagy ügy, kicsit felfújták egyesek. A buli iszonyat jó volt, ez a sör + whisky tisztán egy fantasztikus mix, se másnap, se fejfájás, se gyomorbántalmak. A bakelit viszont szar volt, ha még egyszer oda megyünk, én soha többet nem megyek veletek bulizni. Szar, szétesünk, nagy tömeg van, drága, szar zene, ocsmány emberek. Nagyzével még elmentünk az Ibolyába, na ott alig voltak, találkoztunk is két jó fej sráccal, tanítottak minket játszani.
Laci Lackó tegnap legalább 5szor mondta el, hogy mennyire jó fej vagy, és hogy örül, hogy a László nevet az iskolában méltón vitted tovább. Ő még a t-boy után elment az Orangeba a reggie partira, ahol miután kifizette az 1000forintos jegyet, beült a sarokba, és 6ig aludt. :)
Laci a csúszás a sielésre vonatkozik, nem az ivásra. Persze sielés nincs ivás nélkül, úgyhogy lehet hogy mégis te értetted jól. Kár hogy Nagycsé kocsival jött, mostanában már nem építi úgy az imidzsét mint régen. Macska viszont ivott rendesen, örömmel láttam :)
Na minden jót, megyek haza mert már unom a munkát.
Üdv
P

Pitti írta...

Lehet nekem csal az emlékezetem de mintha a múltkor is te beléd kötött volna Peti, a kidobó a tébojban. Mit csináltál már megint?Már akkor se tudod magad moderálni mikor Andi is ott van? :-D
Mi lett a vasárnapi meccs végkimenetele? Mármint a tompor meccsé nem a Superbowl-é ugye János?

csabinnyó írta...

nyertünk, de nem rajtam múlt...:)
olyan szánalmas formában vagyok, h lassan el kell kezdeni a visszavonuláson gondolkodni...csak még jöhetne egy jó meccs, mondjuk egy mesterhármassal, h méltón búcsúzhassak :)

a HAVAZÁS jól hangzik, remélem jó lesz a csúszás és közben a csúszás (h mindenki értse)

Peti, te nagyon részeg lehettél, mert én nem vedeltem rendesen, szerintem nagyCsé (és esetleg Andiék :P) után én ittam a legkevesebbet (3 jéger 3 sörrel), de ezt Popira fogom, mert miután leöntött sörrel, elment a kedvem a piálástól :)

amúgy lehetne ismét egy új bejegyzés, mondjuk "6. hét" "fantáziacímmel" :)

volt aki élőben megnézte a superbowlt?
és láttátok Federert zokogni? Nadal meg csak annyit mondott a nagy angoltudásával, h "Sorry, Roger" :PP